mappeoppgave 2- visuelle tekster |
INNLEDNING:
Min oppgave om visuelle tekster har jeg valgt å dele to. I første del presenterer eg de to tekstene jeg har jobbet med, den ene mottakerrelatert og den andre senderrelatert. Deretter vil jeg i del 2 legge frem kommunikasjonsideen og budskapsformuleringen, altså den strategiske planen bak tekstene mine. På del to har jeg også samarbeidet med Silje Sandvik og Maria Lervåg. På slutten av min oppgave vil jeg komme med en begrunnelse hvorfor jeg har valgt disse løsningene til tekstene mine.
Del 1:
Jeg har valgt å lage to annonser til avis/magasin. Helst da magasiner, fordi jeg har valgt bilder som tar seg best ut med fulle farger, og ikke dårlige lavkvalitetsfarger som er i aviser.
Del 2:
Vi kom frem til at vi ville jobbe med oppgave nummer 1. Oppgave teksten er som følger:
Oppgåve 1: Kommunisere eit treningssenter-konsept som bevisst fjernar seg
frå eit tradisjonelt kroppsbygging-image og høg prestasjonsterskel. I staden
skal vi tiltrekke oss vanlege folk, kvinner og menn, unge og gamle, som "vil ta vare på den
kroppen dei har".
Hovudmålgrupper: Kvinner 25 - 35 år
Menn 20 -25 år
Etter mye diskusjon og frem og tilbake, kom vi frem til at vi ville være et treningssenter bare for jenter som hovedsakelig konsentrerte seg om studiner. Etter mye om og men kom vi frem til navnet ”jentegym”, fordi ordet jente forteller at dette er en mannefri sone, og gym er noe som blir ikke oppfattet som så veldig alvorlig. Vi ønsket å fjerne oss fra dette prestasjonspresset, og valgte derfor et navn vi syns høres litt lekent ut, samtidig som at det forteller hva vi står for.
Det vi ble enige om i felleskap var:
Målgruppe: Som navnet indikerer så er dette et treningssenter som tar siktet på jenter, og vår målgruppe for kampanjen er jenter som studerer og som gjerne ikke trener midt oppi pensumlesing og festing. Det er gjerne lett å bli sittende på rumpen hele studietiden og det er det ”vi” vil gjøre noe med.
Problemstilling: Målet er å få studiner opp av sofaen og inn i treningstøyet. Få vekk alle stereotyper av treningsstudiomennesker og få mennesker som til vanlig ikke kunne tenke seg å trene, til å ta i et tak for kroppen sin.
Håpet med annonsen er å få studiner til å begynne å trene og ta vare på kroppen. Og også å få de til å innse at det ikke bare er bimboer og store kraftkarer en finner på treningsstudio. Et annet mål er å få folk til å innse at det faktisk er gøy å trene og at det er en bra investering av studielånet.
Likevel har jeg valgt å bevege meg litt vekk fra det vi kom frem til og har derfor kommet frem til følgende for mine annonser:
Navn: fremdeles ”jentegym”
Målgruppe: Kvinner som vil trene i et testosteronfritt miljø. Gjerne de som kanskje er redd for å trene når det er menn til stede, eller bare de som liker å trene uten å tenke på at sminken renner.
Problemstilling: hvordan få kvinner til å ville trene hos jentegym, og appellere med at det bare er kvinner som har adgang.
Begrunnelse for valg:
Generelt ville jeg ha to annonser som sa mye, men som likevel ikke inneholdt alt for mye tekst, men sa likevel nok til at kvinner lot seg appellere av den.
Senderrelatert:
Jeg fant et litt humoristisk bilde på nettet fra filmen ”Hot chick”, som jeg la på tekst til. Jeg valgte denne teksten fordi jeg syns den passet til bildet og fordi jeg tror ingen ville hatt denne mannen innenfor sin dør. Bildet er et blikkfang som jeg håper folk vil stoppe og se på. Jeg har valgt å ikke ta med så altfor masse tekst fordi bildet er så dominerende i seg selv. Målet mitt er at folk skal bli så undrende på hva dette er reklame for, at de stopper opp og leser. En annen grunn til at jeg ikke har valgt så lang tekst er fordi den sier egentlig det den skal si, gutter har ikke adgang. Det er det som er hele konseptet vårt.
Mottakerrelatert:
Her har jeg valgt å ta et av bildene som ble lagt ut på classfronter og lage en enkel tekst til. Også her spiller jeg på hovedkonseptet om at trening er bedre uten gutter. Bildet viser vel et relativt ekstremt tilfelle av en mann en kan treffe på treningsstudio, og jeg kan ikke uttale meg på andres vegne, men jeg hadde blitt rimelig redd om denne karen kom hoppendes mot meg. jeg har også her valgt å ha teksten forholdsvis kort, men likevel sier den det den skal.
|
|
1 Comments: |
-
Mappeoppgave #2 – Visuelle tekster
I innledningen legger du fint premissene for oppgaven ved å forklare inndelingen, og hvordan du vil presentere deres løsninger.
Du presenterer fint hva dere kom frem til i fellesskap, og hva du har lagt vekt på i din egen oppgave. Målgruppen er begrenset, og ideen med et treningsstudio fritt for testosteron er spennende.
Kampanjen Begge annonsene fungerer godt. De er friske og morsomme, og formidler poenget godt. På bildet fra sender er teksten litt vanskelig å lese, men jeg regner med at disse er laget som illustrasjoner for å forklare poenget, og funger på den måten godt.
Jeg tror jenter ville reagert positivt på en slik kampanje, og har også tro på at konseptet kunne nytt betydelig suksess. Bra.
Det mangler kanskje noe refleksjon over produkt og teori.
|
|
|
|
|
|
|
|
Mappeoppgave #2 – Visuelle tekster
I innledningen legger du fint premissene for oppgaven ved å forklare inndelingen, og hvordan du vil presentere deres løsninger.
Du presenterer fint hva dere kom frem til i fellesskap, og hva du har lagt vekt på i din egen oppgave. Målgruppen er begrenset, og ideen med et treningsstudio fritt for testosteron er spennende.
Kampanjen
Begge annonsene fungerer godt. De er friske og morsomme, og formidler poenget godt. På bildet fra sender er teksten litt vanskelig å lese, men jeg regner med at disse er laget som illustrasjoner for å forklare poenget, og funger på den måten godt.
Jeg tror jenter ville reagert positivt på en slik kampanje, og har også tro på at konseptet kunne nytt betydelig suksess. Bra.
Det mangler kanskje noe refleksjon over produkt og teori.